Door Valerie Boon

In dit blog neem ik je graag mee in mijn ervaringen als trainee bij PentaRho en de meerwaarde van het gezamenlijke traineeprogramma. In 2016 heb ik mijn studie Real Estate and Facility Management afgerond en na de zomer van 2019 had ik ook mijn master Bedrijfskunde (specialisatie Strategisch Management) op zak. Mijn carrière starten in de onderwijssector leek gezien mijn achtergrond op het eerste gezicht misschien geen logische keuze. Op dat moment rijkte mijn kennis van het Nederlands onderwijs ook niet heel veel verder dan de ervaring die ik zelf als leerling en student had opgedaan in de afgelopen 20 jaar.

Waarom ik toch voor dit traineeship heb gekozen? Eigenlijk zijn daar twee belangrijke redenen voor. Na mijn bachelor Facility Management heb ik er bewust voor gekozen een master te volgen, omdat ik het gevoel had nog niet helemaal uitgeleerd te zijn. Tijdens mijn master kwam ik er al snel achter dat ik mijn achtergrond in FM en strategisch management graag zou willen combineren; ik zag het als een meerwaarde. En daar kwam PentaRho om de hoek kijken! PentaRho kent verschillende adviesgebieden: huisvesting, organisatieontwikkeling, vastgoed & financiering en strategische hrm. In huisvestingvraagstukken krijg ik als adviseur de kans af en toe mijn facilitaire bril op te zetten. In mijn huidige functie als interim-projectmanager huisvesting en facilitair bij een schoolbestuur in het primair onderwijs, komt mijn opleiding maar al te goed van pas! In de opdrachten die betrekking hebben op organisatieontwikkeling kan ik mijn ei kwijt als het gaat om analyseren en schrijven. Met name strategische vraagstukken over samenwerking tussen scholen of besturen spreken me aan.

De andere reden dat ik destijds voor het traineeship koos, is het gezamenlijke scholingsprogramma. Als onervaren adviseur en onervaren professional in de onderwijswereld heeft het programma mij veel gebracht. Elk bureau heeft zijn eigen expertise. Zo leerde ik tijdens expertisesessies van Infinite bijvoorbeeld veel over financieel schoolmanagement, balans en exploitatie en risicomanagement. Onderwerpen waar ik misschien in mijn werkzaamheden bij PentaRho niet direct mee te maken heb. Maar het heeft wel mijn onderwijsachtergrond verbreed en daarmee ook mijn zelfvertrouwen als ik bijvoorbeeld bij bestuurders aan tafel zit. Ik zie het traineeprogramma als meerwaarde omdat ik van mening ben dat je als trainee echt iets kan leren van de expertisegebieden van de andere bureaus. En niet te vergeten: samen met zes andere jonge professionals een gezamenlijk programma doorlopen is ook niet verkeerd! Samen weer even ‘in de schoolbanken’ zitten, ervaringen delen en op z’n tijd een biertje drinken heeft het voor mij een succes gemaakt.

De overgang van trainee naar junior adviseur voelde voor mij niet echt als een overstap. Tijdens het traineeship bouw je geleidelijk je vaardigheden op en pak je steeds meer dingen op binnen verschillende opdrachten. Op deze manier groei je eigenlijk langzaam in de rol als junior adviseur. In juni rond je het traineeprogramma af, maar de opdrachten waar je op dat moment mee bezig bent binnen je bedrijf lopen natuurlijk gewoon door. Daardoor had ik zelf niet echt het gevoel dat er veel veranderde. Het is wel heel leuk om op dat moment terug te kijken op de afgelopen maanden en je te realiseren wat je allemaal hebt geleerd en wat je inmiddels zelfstandig kunt oppakken.

Op dit moment haal ik nog veel energie uit zowel organisatie- als huisvestingsvraagstukken. De diversiteit maakt het voor mij uitdagend. Hoe de rest van mijn carrière bij PentaRho er uitziet, durf ik nu nog niet te zeggen. Wat ik wel weet, is dat ik me nooit hoef te vervelen. Genoeg leuke opdrachten om met mijn collega’s aan te werken!

Recente berichten